powrót do informacji prasowych
6 VI 2022

Studenac przejmuje kolejnego konkurenta i umacnia się na pozycji lidera rynku

Zagrzeb, Chorwacja, 6 czerwca 2022 — Studenac, spółka z portfela funduszu Enterprise Investors i najszybciej rosnąca sieć detaliczna w Chorwacji, ogłosiła przejęcie liczącej około 300 sklepów sieci Lonia.

  • Transakcja ta jest częścią strategii rozwoju Studenaca, który ma ambicję stać się numerem jeden wśród sklepów typu proximity w krajach byłej Jugosławii;
  • Wartość transakcji nie została ujawniona.

Lonia Trgovina to sieć licząca 300 sklepów spożywczych zlokalizowanych w kontynentalnej części Chorwacji. Siedemdziesiąt pięć z nich znajduje się w aglomeracji Zagrzebia, gdzie Studenac miał do tej pory tylko kilka placówek. Dzięki tej transakcji Studenac stanie się siecią o ogólnokrajowym zasięgu i największej liczbie sklepów w Chorwacji.

W sierpniu 2018 r., kiedy Enterprise Investors przejął Studenac, sieć ta z centrum operacyjnym w Dalmacji, liczyła niewiele ponad 380 sklepów zlokalizowanych głównie na chorwackim wybrzeżu i wyspach. Od tego czasu Studenac przejął i zintegrował pięciu dużych graczy: Istarski Supermarketi i Sonik w 2019 r., Bure w 2021 r. oraz sieci Pemo i Lonia w 2022 r. oraz kilka mniejszych podmiotów. Akwizycje te, o łącznej wartości ponad 120 mln EUR, powiększyły sieć o 595 sklepów. Po ostatnim przejęciu Studenac będzie liczył ponad 1050 placówek. Spółka rozwija się też organicznie i do końca bieżącego roku planuje otworzyć 100 nowych lokalizacji. Dynamiczny wzrost znajduje odzwierciedlenie w dobrych wynikach finansowych – w 2022 r. przychody Studenac przekroczą 500 mln EUR.

„Jestem niezwykle dumny z efektów ciężkiej pracy, którą wraz z zespołem włożyliśmy w ten projekt. Kiedy w 2018 r. przejęliśmy sieć Studenac, mieliśmy ambitny plan, aby zostać graczem numer jeden w Chorwacji. Jego realizacja zajęła nam trzy lata. Dziś jesteśmy największą siecią supermarketów typu proximity w całym w regionie byłej Jugosławii. Nie jesteśmy już tylko marką wybieraną przez turystów odwiedzających adriatycką riwierę, ale miejscem codziennych zakupów dla wielu mieszkańców Chorwacji” – powiedział Michał Seńczuk, prezes sieci Studenac.

„Zainwestowaliśmy ponad 260 milionów EUR w spółki zajmujące się handlem detalicznym artykułami spożywczymi w Chorwacji. W przyszłości planujemy kontynuować inwestycje w tym sektorze. Cieszymy się z wyników osiągniętych przez Michała Seńczuka i jego zespół. Jesteśmy przekonani, że kolejne lata przyniosą dalszy dynamiczny rozwój spółki,” dodał Michał Kędzia, partner w Enterprise Investors, odpowiedzialny za inwestycję. „Zmiany, które wprowadziliśmy do sieci Studenac mają zarówno charakter ilościowy, jak i jakościowy. Dziś sklep z szyldem Studenac to miejsce, w którym wygodnie można zrobić codzienne zakupy, napić się kawy, przekąsić coś smacznego, czy odebrać paczkę i opłacić rachunki. Studenac definiuje nowy standard dla sieci typu proximity,” – podsumował.

Enterprise Investors jest jedną z największych firm private equity w Europie Środkowo-Wschodniej. Działa od 1990 r. i utworzyła dziewięć funduszy o łącznym kapitale przekraczającym 2,5 mld EUR. Fundusze te zainwestowały 2,2 mld EUR w 151 spółek działające w różnych sektorach gospodarki. Fundusze te zakończyły inwestycje w 135 spółkach, uzyskując przychody brutto w wysokości 4,2 mld EUR.

W celu uzyskania dodatkowych informacji prosimy o kontakt:
Anna Czywczyńska, Dyrektor ds. komunikacji i public affairs
tel.: +48 22 458 8500
www.ei.com.pl