powrót do informacji prasowych
11 IV 2001

Enterprise Investors sfinansuje dalszą ekspansję Zielonej Budki – Zbigniew Grycan SA

Warszawa, 11 kwietnia 2001 r. — Polish Enterprise Fund IV zarządzany przez Enterprise Investors podjął decyzję o dokapitalizowaniu największego polskiego producenta lodów Zielonej Budki – Zbigniew Grycan SA.

W 2001 r. PEF IV podniesie kapitał akcyjny spółki o 20,5 mln zł (5 mln USD). Docelowo PEF IV chce zostać inwestorem większościowym Zielonej Budki.

W najbliższych latach sektor dóbr konsumpcyjnych będzie jednym z priorytetowych obszarów inwestycyjnych w strategii EI.

Zielona Budka – Zbigniew Grycan SA jest największą polską firmą lodową. Swoją obecną pozycję zawdzięcza długiej tradycji produkowania lodów o najwyższej jakości.

Firma powstała w 1947 r. w Warszawie. Jej historia zaczęła się od drewnianej budki z lodami. W roku 1980 właścicielem Zielonej Budki został Zbigniew Grycan, który jest twórcą dzisiejszej pozycji rynkowej firmy. Kolejne etapy ekspansji Zielonej Budki to rozpoczęcie produkcji na skalę przemysłową w 1992 r., stworzenie ogólnopolskiej sieci sprzedaży w 1994 r. oraz przeniesienie w lipcu 2000 r. produkcji do jednej z najnowocześniejszych w Europie, w pełni zautomatyzowanej fabryki w Mielcu, co zwiększyło moce wytwórcze firmy do 20 tys. ton lodów rocznie.

Zielona Budka produkuje ponad 80 rodzajów lodów w 30 smakach. Produkty firmy należą do trzech podstawowych grup asortymentowych: lody impulsowe, familijne i gastronomiczne. Udział Zielonej Budki w polskim rynku lodów wynosi obecnie blisko 11%. Firma ma najsilniejszą pozycję w segmencie lodów gastronomicznych (kulkowych) oraz silną, drugą pozycję w segmencie lodów familijnych.

Jednym z rynkowych atrybutów Zielonej Budki jest jej rozpoznawalna marka. Według badań SMG/KRC przeprowadzonych w połowie 2000 r. aż 57% Polaków zna lody Zielonej Budki. Oznacza to, że Zielona Budka jest najbardziej znaną polską marką lodów. Dodatkowo akceptacja marki na poziomie 68% pozwala uplasować Zieloną Budkę wśród najbardziej akceptowanych marek na świecie.

Zielona Budka ma sprawną sieć dystrybucji, opartą na 33 tys. własnych zamrażarek, które zaopatruje w punktach handlowych i gastronomicznych. Zielona Budka stworzyła unikalną sieć lodziarni firmowych działających w całym kraju na zasadzie franszyzy. Obecnie działa 26 takich lodziarni. Do roku 2002 ich liczba wzrośnie do 100.

Strategia Zielonej Budki zakłada rozszerzenie obecności terytorialnej, zwiększenie liczby kanałów dystrybucji oraz nakładów na marketing i promocję.

W 2000 r. Zielona Budka wyprodukowała i sprzedała 15 mln litrów lodów, osiągając przychody ze sprzedaży w wysokości 72,5 mln zł. Firma rozpoczęła już produkcję lodów przeznaczonych do sprzedaży w sezonie 2001. Plany Zielonej Budki na ten rok zakładają rozszerzenie asortymentu lodów oraz zwiększenie sprzedaży do 17 mln litrów.

„Enterprise Investors chętnie wspiera polskie marki i pomaga w rozwoju dobrych polskich firm. Jestem przekonany, że nasze doświadczenie w segmencie dóbr konsumpcyjnych będzie stanowić wartość dodaną i w najbliższych latach będzie pracować na umocnienie pozycji Zielonej Budki jako polskiej marki nr 1 w swojej branży” – powiedział Ryszard Wojtkowski, Partner w Enterprise Investors, odpowiedzialny za inwestycje w branży dóbr konsumpcyjnych.

Przed podjęciem pracy w EI Ryszard Wojtkowski był członkiem władz koncernu Novartis, odpowiedzialnym za światowy rynek spożywczych produktów pediatrycznych Gerbera; wcześniej, na początku lat 90. był wiceszefem polskiego przedstawicielstwa Coca-Coli, a jako prezes Alimy-Gerber SA stworzył polską markę Frugo.

„Zielona Budka ma za sobą kilkuletni okres ekspansji rynkowej. Firma poszukiwała partnera gotowego wesprzeć jej dalszy rozwój. Inwestor taki jak Enterprise Investors to dla nas idealny partner” – powiedział Zbigniew Grycan, twórca Zielonej Budki – Zbigniew Grycan SA.

Enterprise Investors zarządza największą w Polsce i całym regionie Europy Środkowej i Wschodniej grupą funduszy typu private equity i venture capital. Od 1990 r. fundusze zarządzane przez Enterprise Investors: Polish Enterprise Fund IV, Polish Enterprise Fund, Polish Private Equity Fund I i II oraz Polish-American Enterprise Fund zainwestowały w przedsiębiorstwa reprezentujące różne sektory gospodarki blisko 600 mln USD, realizując 81 projektów inwestycyjnych.

Branża dóbr konsumpcyjnych jest reprezentowana w portfelu grupy przez spółki Sonda SA i W. Kruk SA. Wcześniej EI uczestniczyło w budowie pozycji rynkowej Polaru i Krosna.